lördag 10 december 2011

Bildkommunikation forts. v.50

Vi fortsätter arbeta med uppgiften Bildkommunikation, se v.49.

Var och en kommer också att få i uppgift till nästa lektion att kommentera en klasskamrats bilder i uppgiften Bildkommunikation.
Besvara alla frågor utom fråga 5 och fråga 8.
Under Teori länkar till vänster hittar du instruktioner till kommentarer. Det här är första gången vi kommenterar varandras bilder och då är det viktigt att ta hänsyn till de inramningar som finns kring frågorna. Det betyder att man försöker svara på de frågor som ställs helt utifrån den eller de bilder som visas.
Det är också viktigt hur man formulerar sig språkligt, att använda ett sakligt och positivt anslag i sin kommentar.
Man kan besvara frågorna i en sammanhängande text eller var och en för sig.

Varför ska vi tolka och kommentera varandras fotografiska bilder?
Den här delen av kursens innehåll vill utveckla kunskaperna kring hur man tolkar fotografiska bilder och hur man kommunicerar sina tolkningar till andra i gruppen på ett meningsskapande sätt. Det är också en del av betygskriterierna som handlar om just bildtolkning.

ur Mål och kriterier för Fotografisk bild A
"förstå hur samverkan mellan bild, text och form kan förstärka budskap och upplevelser och kunna använda kunskapen i praktiskt arbete"

Obs! Om din klasskamrat inte lagt upp fotografier innan fredag, maila Tina eller Anders för nytt alternativ.

Kommentarer i par

Angelique- Jessica
Fredrica- Sanne
Ilo- Hanna
Cornelia- Agnes
Freja M- Angelina
Freja N- Emma
Frida- Jenna
Klara- Mira
Lina- Tua
Linnéa- Siri
Thi- Simone- Alexander




måndag 5 december 2011

bildkommunikation v.49

Idag arbetar vi med uppgiften bildkommunikation.

ÄNDRING- 4-5 polariseringar läggs upp på din blogg, inte 5-6 bilder!
Vi fortsätter att arbeta med uppgiften även nästa lektion.
Läxa, att fotografera till uppgiften!

Förra veckan v.48 var det skriftligt prov och inget inlägg.

/Tina och Anders